![]() |
Program dla nauczycieli
"Efektywna współpraca: rodzic – nauczyciel" Zbudowanie partnerskich relacji pomiędzy rodzicami i nauczycielami, leży w interesie szkoły i procesu dydaktyczno – wychowawczego. Korzyści mają z tego nauczyciele, rodzice i uczniowie: Rodzice: pełniej i głębiej zrozumieją uwarunkowania i bariery życia szkolnego. Skuteczniej zaangażują się w sprawy szkoły i problemy swoich dzieci związane z kształceniem. Chętniej wesprą szkołę pracami społecznymi, pomocą organizacyjną i zadaniową – w porozumieniu z nauczycielami i dyrekcją. Uczniowie: zauważają wzmocnienie i poświęcenie w proces nauki i wychowania ze strony rodziców. Zyskują dodatkową motywację. Dostrzegą zintegrowane i pozytywne oddziaływanie, równocześnie ze strony rodziców i nauczycieli. Odczują wzmożoną opiekę, a także kontrolę, co wydatnie zmniejszy ich skłonność do podlegania negatywnym wpływom ze strony rówieśników. I co również ważne – poddani takiej pieczy – mocniej zainteresują się tokiem kształcenia i własnymi wynikami w nauce – redukując tym samym poziom stresu nauczycieli,
Nauczyciele: łatwiej i z mniejszym obciążeniem psychicznym poprowadzą zajęcia szkolne. Uzyskają dodatkową "siłę perswazji" w postaci grupy odniesienia, jaką stanowić będą rodzice, zaangażowani w proces kształcenia własnych dzieci. Rodzice z większym przekonaniem okażą pomoc nauczycielom w działaniach realizowanych przez szkołę poza formami kształcenia.
Opisany proces jest i winien być zjawiskiem długofalowym, którego zrozumienie i wdrożenie zależy głównie od rodziców i nauczycieli, przy akceptacji i wsparciu dyrekcji szkoły. Program, który oferujemy, stanowi zaczyn realnych zmian w myśleniu, odczuwaniu i działaniu na temat szkoły i jej życia, w zintegrowany sposób wpływa na rodziców – uczniów – nauczycieli. Na ile zrealizowane zajęcia, odrębnie dla rodziców i nauczycieli, zharmonizują wpływ dydaktyczno – wychowawczy wywierany na uczniów, zależy od uczestników zajęć i władz szkoły – dobrze, aby był to proces angażujący strony w długim okresie czasu. Program jest realizowany w formie wykładu, z elementami ćwiczeń, inscenizacji i testów. Z odniesieniami do autorskiej ankiety "Moje dziecko – Moja szkoła" przeprowadzonej z udziałem rodziców uczniów. Czas realizacji zajęć – 6 jednostek dydaktycznych. Optymalna liczebność grupy uczestniczącej w zajęciach – do 12 nauczycieli. Program: 1.Prezentacja programu, celu i zakresu zajęć. 2.Omówienie znaczenia integracji 3 kręgów społecznych: rodziców-uczniów-nauczycieli. 3.Umiejętność prowadzenia spotkania z rodzicami z perspektywy stawianych założeń i celów: - sztuka autoprezentacji, - nawiązanie kontaktu i prowadzenie dialogu, - wybranie techniki negocjacji, - prowadzenie dyskusji, - pobudzenie uwagi, - finalizacja spotkania. 4.Budowanie więzi i sympatii w relacji: nauczyciel-rodzic. 5.Rozmowy o "trudnych sprawach" i na "trudne tematy" w oparciu o NLP i komunikację społeczną. 6.Wywieranie wpływu i motywowanie rodziców: - zaangażowanie w proces kształcenia, - zaangażowanie w życie szkoły. 7.Ćwiczenia, inscenizowane sytuacje, testy – utrwalenie nabytej wiedzy i umiejętności. W oczekiwaniu na zgłoszenia przez Państwa terminów zajęć, informujemy iż zakres i forma realizacji programu w Państwa szkole, będzie dostosowana do rzeczywistych sytuacji i problemów z uwzględnieniem opracowań wyników ankiety dla rodziców. |